Hoe doen ze het toch? Die webshops die de ene na de andere verkoop binnenhalen en klanten weten aan te trekken als een magneet. Moet jij nu echt ook zo’n superdure cursus volgen om helemaal up-to-date te zijn en de in & outs van het runnen van een webshop volledig onder de knie te krijgen? Kan je doen, een andere mogelijkheid is deze blog heel aandachtig te lezen. Klaar om hét succesgeheim van de grote webshoppioniers ​​te ontdekken? Here we go! 

Denk na over je teksten 

Natuurlijk, een betaalbeleid, een mooi design doen heel veel voor een webshop. Niet te vergeten een degelijke betaalprovider die je betalingen vlekkeloos regelt en een designer die de UX van je webshop aanpakt. Maar waarom die ene webshop beter scoort in de zoekresultaten dan de andere? Al eens van zoekmachineoptimalisatie gehoord? Het is dé sleutel naar de een eerste plaatsje in de rankings van Google. Een belangrijk onderdeel van SEO of search engine optimalisation zijn je teksten. Zomaar met de natte vinger wat tekst op je webshop gooien kan vandaag echt niet meer. Wat dan wel? Je hebt een plan nodig. Natuurlijk zorg je dat dat de essentiële onderwerpen worden aangehaald. Denk aan je USP’s, je why, how en what, zoals Simon Sinek het zou verwoorden. Daarnaast geef je antwoorden op mogelijke vragen die jouw doelgroep kan hebben. Denk hier goed over na, of zoek wat inspiratie bij de FAQ’s op Google. Maar je houdt ook rekening met zoekopdrachten. Want de tekst op je webshop kan nog zo doordacht en leuk geschreven zijn, als er ze geen bezoekers aantrekken of ergens eindigen in een donker hoekje op pagina tien van de SERP’s, dan heb je ze eigenlijk voor niets geschreven. Je moet er dus achter zien te komen hoe jouw doelpubliek naar jouw producten zoekt op het internet. 

Zoekwoordonderzoek 

Dus naast het technische aspect van je webshop waar je een geschikt platform kiest en je je buigt over een passende Payment plugin, ga aan de slag met woord. Zoektermen dus, hoe begin je eraan? Zoekwoordenonderzoek to the rescue! Er zijn tig manieren om je aan geschikte long en short tail zoekwoorden te helpen. Een simpel voorbeeld: haal de zoekpagina van Google erbij. Het is je waarschijnlijk al wel opgevallen hoe Google je zinnen wil afmaken met populaire zoekopdrachten. Thanks Google! Want die heb jij dus nodig om te weten welke zoektermen je in jouw teksten kan gaan gebruiken. Een andere handige tool is Answer the Public. Ook daar kan je makkelijk verschillende zoekopdrachten en vragen vinden die mensen online stellen rond jouw product of dienst. Of kijk eens onderaan de pagina van Google, die geeft een leuk overzicht van gerelateerde zoekopdrachten. Je hoeft het dus niet al te ver te zoeken om te weten te komen waar je doelpubliek naar op zoek is.