In de zakenwereld is communicatie van essentieel belang. Enkel als je op de juiste manier met mensen, zoals partners of leveranciers communiceert, kan je ook daadwerkelijk een goede relatie opbouwen en er aan beide kanten voordeel uit halen.

Daarom is het belangrijk om op de juiste manier te schrijven, op een zakelijk niveau. Hieronder vind je alvast enkele goede tips om efficiënt te schrijven in zakelijke omstandigheden, zodat de communicatie van je bedrijf beter verloopt!

De 3 beste tips om zakelijk te schrijven

Zakelijk schrijven is helemaal anders dan persoonlijk schrijven, en dat is ook normaal. Niet alleen is er sprake van een verschil op het vlak van beleefdheid en formaliteit, ook is het in zakelijke situaties erg belangrijk dat een bepaalde boodschap of informatie op een zo duidelijk mogelijke wijze gecommuniceerd wordt.

Hieronder enkele goede tips om beter te schrijven op een zakelijke manier:

1. Leef je in in de doelgroep of ontvanger

Ten eerste is het erg belangrijk dat je je bij het schrijven van een brief, zakelijke tekst of andere tekst die je voor je bedrijf of bedrijfsactiviteiten gebruikt, inleeft in de ontvanger of consument. Enkel als consumenten of klanten en leveranciers zich gehoord voelen, zullen ze hun aandacht bij de tekst kunnen houden. En dat is natuurlijk een eerste belangrijke stap in de richting van een samenwerking of het binnenhalen van een klant!

2. Schrijf actief

Daarbij is het erg belangrijk dat je in zakelijke situaties actief schrijft. Actief schrijven houdt in dat je het gebruik van woorden als ‘kunnen’ of ‘zullen’ zoveel mogelijk beperkt. Deze werkwoorden zorgen er immers voor dat een tekst snel als bladvulling aanvoelt, terwijl de boodschap die erin aanwezig is minder duidelijk wordt. En duidelijkheid is écht een vereiste als je op een zakelijke manier schrijft.

3. Gebruik spreektaal

Ten slotte is het beter om spreektaal te gebruiken als je zakelijk schrijft. Dat wil zeggen dat je je baseert op hoe mensen effectief met elkaar communiceren in het dagelijkse leven. Het is daarom beter om vreemde woordgroepen, expressies of zinnen te vermijden, die op papier mooi lijken en goed lezen maar in gesproken taal houterig of niet authentiek overkomen. Spreektaal is verstaanbaar voor iedereen en zorgt voor een grote mate van toegankelijkheid en menselijkheid in je tekst. En dat heb je nodig als je goede zakelijke relaties wilt aangaan of vertrouwen wilt winnen!

Til je succes een niveau hoger, met zakelijk schrijven!

Zakelijk schrijven is een essentieel aspect bij het opbouwen en uitbouwen van je bedrijf of organisatie. Bovengenoemde tips helpen je zeker op weg om daar het beste van te maken. Het gevolg is een betere communicatie – en dus meer succes op de lange termijn!